Nekklachten met of zonder uitstraling naar de arm

Nekpijn is een veelvoorkomend probleem en kan het dagelijks functioneren enorm belemmeren. De oorzaak is vaak onbekend. In de meeste gevallen verdwijnt de nekpijn na een aantal weken vanzelf, maar soms kan de pijn ook langer aanhouden.Dan spreken we van ‘chronische nekpijn’. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn.

Artralgie / gewrichtspijn

Artralgie is een matige tot ernstige pijn in één of meerdere gewrichten. De pijn kan worden ervaren als scherp, dof, stekend, branderig of kloppend. Gewrichtspijn kan vele oorzaken hebben, zoals overbelasting, blessure, breuken, infectie of anders. Artralgie is pijn in een of meerdere gewrichten door slijtage, letsel of ziekte.

Artrose

Artrose is een veel voorkomende aandoening van het gewrichtskraakbeen tussen de botten en wervels. Er is hierbij sprake van toenemende slijtage van het kraakbeen en groei van uitsteeksels aan het bot.

Slijtage van het kraakbeen begint al zodra men volwassen is, en vindt vooral plaats in heupen, knieën, rug en handen. Deze slijtage is onomkeerbaar. Langzaam maar zeker wordt het kraakbeen minder gesmeerd en functioneert het minder goed als schokbreker. Het gevolg hiervan is meer wrijving, pijn bij beweging, stijfheid en ongemak.

Hernia

Een hernia is een uitpuiling van een tussenwervelschijf, het kussentje dat tussen de wervels in de nek en rug ligt. Als deze uitstulping tegen een zenuwwortel aanduwt, kan de zenuwwortel geïrriteerd raken of klem komen te zitten. Hierdoor kan nekpijn ontstaan met uitstraling naar de arm. De belangrijkste oorzaak van een hernia is slijtage. Bij sommige patiënten gaat een hernia vanzelf over. Wij van Excellent Care Clinics kunnen u behandelingen aanbieden die de klachten aanzienlijk kunnen verminderen.

nekklachten

Nekklachten behandelingen