Pijn in de knie, voet of enkel kan behoorlijk vervelend zijn. Lopen, rennen en/of sporten kunnen bemoeilijkt worden of zelfs helemaal niet meer mogelijk zijn. Om de belemmeringen in het dagelijks leven zo veel mogelijk te reduceren, is een pijnbehandeling zeker gewenst. Bij Excellent Care Clinics kunnen we dit op diverse manieren aanpakken, afhankelijk van de aard en de oorzaak van de pijn.

Fantoompijn

Fantoompijn ontstaat nadat door een operatie (amputatie) of door een ongeval een ledemaat is kwijtgeraakt. De precieze oorzaak van fantoompijn is onbekend, maar een veranderde functie in de hersenen speelt hierbij een rol. Naast fantoompijn kunnen er ook fantoomgevoelens zijn. Dit zijn niet-pijnlijke gevoelens, zoals warmtegevoel, tintelingen, verlengd gevoel van de vingers of tenen en gevoelens van verkorting van een ledemaat. Ongeveer 50% van de patiënten heeft ook stomppijn. Pijnlijke plekken (trigger points) in de stomp zijn vaak aanwezig en kunnen fantoomgevoelens en de fantoompijn uitlokken.

Gordelroos

Gordelroos (herpes zoster) is een virusinfectie die wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus. Ruim 20% van de bevolking krijgt ooit te maken met gordelroos. De meeste mensen hebben in hun jeugd waterpokken gehad.
Hierna blijft het virus inactief in het lichaam aanwezig. Als de weerstand van het lichaam afneemt, kan het virus opnieuw actief worden. Het heeft dan de vervelende eigenschap zich in een zenuw te nestelen, waardoor een zenuwontsteking optreedt. In het huidgebied waar de zenuw bij hoort ontstaat uitslag met roodheid, vaak hevige pijn, blaasjes en jeuk. Na genezing van de gordelroos houdt 5% van de patiënten last van chronische pijn. Dit wordt ‘postherpetische neuralgie’ genoemd en kan maanden tot jaren blijven bestaan.

CPRS

CPRS is beter bekend als dystrofie. Het gaat hier om een chronische, langdurige pijnaandoening die ontstaat na een kwetsuur, letsel of een zenuwbeschadiging.

Neuropathie

Neuropathie is een aandoening van het zenuwstelsel, vaak voorkomend bij patiënten met suikerziekte.

zenuwbeschadiging

Zenuwbeschadiging behandelingen